Nyheder til skoleledelsen

 

Intro:
Når det pædagogiske personale har en stærk fælles tro på, at de kan løfte elevernes læring, påvirker det elevernes i høj grad læringen – og det har større effekt end eksempelvis forældrenes uddannelsesniveau.
Dato:
01-12-2017
Intro:
En skoleleders travle hverdag rummer et væld af opgaver. En del af dem er skal-opgaver. Få overblik over, hvad der skal gøres i december.
Dato:
23-11-2017
Intro:

Når pædagogiske ledere, fx skolelederen, uddannelseslederen eller teamkoordinatoren, fokuserer på elevernes læring, har det positiv betydning for elevernes udbytte af undervisningen, konkluderer de seneste årtiers forskning i pædagogisk ledelse. I et nyt vidensnotat fra Danmarks Evalueringsinstitut er der udvalgt en række centrale forskningsfund, der fortæller om, hvordan lederen kan praktisere god pædagogisk ledelse, der understøtter elevernes læring – i grunds

Dato:
13-11-2017
Intro:
 Ved du, hvordan man på bedste vis sikrer, at børn med flygtningebørn får en god start i en dansk skole? Læs med her.
Dato:
03-11-2017
Intro:

Det nye nummer af ledelsestidsskriftet Ledelse i Morgen er nu på gaden. Temaet for dette nummer er forvaltningsledelse. I dette nummer får du flere gode eksempler på, hvordan den centrale kommunale ledelse skaber forandring i positionen mellem politikere og decentrale ledere. Det er en vanskelig position, fordi politiske beslutninger skal føres ud i livet og virkeliggøres i de kommunale institutioner.

Dato:
01-11-2017
Intro:
En skoleleders travle hverdag rummer et væld af opgaver. En del af dem er skal-opgaver. Få overblik over, hvad der skal gøres i november.
Dato:
02-10-2017
Intro:
En skoleleders travle hverdag rummer et væld af opgaver. En del af dem er skal-opgaver. Få overblik over, hvad der skal gøres i oktober.
Intro:
Gennem en årrække har lederne på Bellahøj Skole åbnet dørene ind til klasselokalerne og inviteret sig selv indenfor, og på skolen arbejder de nu mod en mere åben og fælles skabende skole, hvor læring ikke bare er en fælles opgave, men en fælles forpligtigelse. I denne artikel beskriver ledelsesteamet, hvordan observation kan være en resurse og et systematisk værktøj i arbejdet med professionelles læring.
Dato:
20-09-2017
Intro:
Co-teaching er et ligeværdigt samarbejde mellem to undervisere, hvor ansvaret for at planlægge, forberede, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningen i en klasse er fælles. Det er en samarbejdsform, der vinder frem på danmarkskortet i disse år som et vigtigt redskab til at styrke inklusionsindsatsen.
 
Dato:
07-09-2017
Intro:

Hvordan fremmer ledelsen læreres mulighed for at realisere skolens formål i den daglige praksis? Louise Klinge giver i denne artikel konkrete input til, hvordan skoleledelsen kan fremme de betingelser, der fremmer lærerens mulighed for at etablere klasserne som læringsfællesskaber, hvor alle elever trives og udvikler sig alsidigt.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste