dafolo-top.png
Her er du:
Skoleledelse > Forside
Skoleportalen_knap

Nyheder til skoleledelsen

 

Intro:
Mød David Mitchell - "inklusionens John Hattie" - den 24.-25. september i Danmark. Hvilke konkrete inklusionsstrategier virker bedst? Der er stadig ledige pladser.
Intro:
Forskerteam har dokumenteret en klar sammenhæng mellem lærerens jobmotivation og elevernes resultater. Nu gennemfører teamet et storskalaforsøg, der skal vise, hvordan skoleledere bedst motiverer lærere.
Intro:
"En bibel for skolefolk." Sådan skriver Niels Egelund og Lars Qvortrup i det danske forord til Synlig læring og læringens anatomi, som John Hattie har skrevet sammen med læringsforskeren Gregory Yates. Se Hattie fortælle om bogen, og få et smugkig i udgivelsen her på skoleportalen.dk.
Dato:
14-08-2014
Intro:
Dette kunne være et af svarene på spørgsmålet "Hvordan gøres læring synlig i skolen?" Nu kan du finde en artikel her på skoleportalen.dk af Kirsten Hyldahl, som netop stiller dette spørgsmål og finder svar på en skole i Australien, hvor de i høj grad har taget John Hatties forskningsresultater til sig.
Intro:
"Det er afgørende at sikre, at alle børn faktisk lærer det, der forventes af dem, at deres uddannelse bidrager til at forbedre deres livskvalitet, at de opbygger en balance mellem uafhængighed og gensidig afhængighed, og at de bliver klar til at leve tilfredsstillende liv som borgere og medlemmer af deres kultur." Det er nogle af de indledende linjer til David Mitchells nye bog "Hvad der virker i inkluderende undervisning". Her kan du læse en af strategierne og se en video med Mitchell.
Dato:
05-08-2014
Intro:
En skoleleders travle hverdag rummer et væld af opgaver. En del af dem er skal-opgaver. Få overblik over, hvad der skal gøres i august.
Dato:
30-07-2014
Intro:
En række forskere har bidraget til festskriftet Inklusionens historie og aktualitet, der er skrevet i anledning af Ole Hansens 70 års fødselsdag. Ole Hansen er i dag ansat hos LSP, Aalborg Universitet, og har i sin lange karriere arbejdet for, at skolen for alle kan skabes i virkeligheden, og at forskningsbaseret viden er en forudsætning for dette. Læs en af artiklerne her.
Intro:
Snart begynder det nye skoleår, og det er en god anledning til at kigge tilbage på, hvilke temaer og tendenser skoleåret 2013-2014 har budt på. Læs eller genlæs de 12 artikler fra året, der gik, i tidsskriftet Fleksibel Læring. De fire numre har temaerne Klasseteamet, Læringsudbytte og kompetencer, It-didaktik og Pædagogprofessionen i en brydningstid.
Intro:
Trænger du til inspiration til din sommerferielæsning? Bogen Sammen om inklusion - tre perspektiver på samarbejde om inklusion griber fat i inklusionsbegrebet og belyser, hvordan en leder, en lærer og forældrene på tre danske skoler har forholdt sig til og omsat det fælles mål inklusion.
Intro:
I sommerferien er der tid til at lade sig inspirere. På www.ekweek.org er der mange interessante blogs om skoleverdenen. Et eksempel på dette er Peter Dewitts blogindlæg om, hvorfor og hvordan skoleledere bør fokusere mest muligt på undervisningsmæssig ledelse.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-leder.png