dafolo-top.png
Her er du:
Skoleledelse > Forside
Skoleportalen_knap

Nyheder til skoleledelsen

 

Intro:

Synligt lærende elever/evalueringskompetente elever er den påvirkningsfaktor, som er topscorer på John Hatties liste over påvirkningsfaktorers effekt på elevers læringsudbytte.

Denne video fra Stonesfields School, New Zealand, viser, hvordan eleverne er i stand til at tale om deres egen læreproces og bruge læringsstrategier - dermed er de godt på vej til at blive evalueringskompetente elever.

Intro:
I en tid hvor inklusion skal gå fra at være politik til at blive pædagogisk praksis, må vi flytte fokus fra ideologi om inklusion til viden om inklusion. Dette nummer af Fleksibel læring introducerer 27 evidensbaserede undervisningsstrategier til inkluderende undervisning, viden om det tværprofessionelle samarbejde i inkluderende praksis samt konkrete værktøjer til og erfaringer om etablering af en inkluderende praksis i folkeskolen.
Intro:

I august 2014 tog Skanderborg Kommune ikke alene hul på den nye skolereform. De satte også gang i et flerårigt udviklingsprojekt med fokus på Synlig Læring - netop med det mål at leve op til skolereformen og skabe bedre læring og trivsel for eleverne. Alt sammen med udgangspunkt i Hatties forskning.

Dato:
12-09-2014
Intro:
Den 9. og 10. september dannede DGI-huset i Århus rammen for i alt 122 deltagere, der var samlet til Dafolo og Challenging Learnings første åbne tredageskursus i pædagogisk udvikling med udgangspunkt i Visible Learning (Synlig Læring). Kurset var succesfuldt med tre veloplagte oplægsholdere, Damian Groark, Ulla Sjørup og Anne Marie Vinther, der tilsammen stod for den teoretiske indførsel og den praktiske præsentation af Synlig Læring.
Dato:
01-09-2014
Intro:
En skoleleders travle hverdag rummer et væld af opgaver. En del af dem er skal-opgaver. Få overblik over, hvad der skal gøres i september.
Intro:
Undervisningsministeriet har netop udgivet en rapport om ro og klasseledelse i skolen samt en række anbefalinger til at arbejde med klasseledelse. Og her er god inspiration at hente, hvad enten du er lærer, pædagog eller en del af skoleledelsen.
Intro:
Mød David Mitchell - "inklusionens John Hattie" - den 24.-25. september i Danmark. Hvilke konkrete inklusionsstrategier virker bedst? Der er stadig ledige pladser.
Intro:
Forskerteam har dokumenteret en klar sammenhæng mellem lærerens jobmotivation og elevernes resultater. Nu gennemfører teamet et storskalaforsøg, der skal vise, hvordan skoleledere bedst motiverer lærere.
Intro:
"En bibel for skolefolk." Sådan skriver Niels Egelund og Lars Qvortrup i det danske forord til Synlig læring og læringens anatomi, som John Hattie har skrevet sammen med læringsforskeren Gregory Yates. Se Hattie fortælle om bogen, og få et smugkig i udgivelsen her på skoleportalen.dk.
Dato:
14-08-2014
Intro:
Dette kunne være et af svarene på spørgsmålet "Hvordan gøres læring synlig i skolen?" Nu kan du finde en artikel her på skoleportalen.dk af Kirsten Hyldahl, som netop stiller dette spørgsmål og finder svar på en skole i Australien, hvor de i høj grad har taget John Hatties forskningsresultater til sig.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-leder.png