dafolo-top.png
Her er du:
Lærer > Forside
Tema: Synlig læring og feedback

Nyheder til lærere

 

Intro:
Den voksende elevmang­foldighed i klasserummet udfordrer lærere til en stadig refleksion over, hvordan de bedst muligt kan understøtte alle elever i deres læringspro­cesser. I bogen Inkluderende klasseledelse af Mette Molbæk og Susan Tetler sættes der fokus på lærerens inkluderende klasseledelse for på den måde at åbne for nye og konkrete veje til en mere inkluderende skole.
Intro:
Som eleverne må du som lærer eller pædagog i skolen kunne give dig selv feedback og vurdere, hvor du skal hen, hvor du er nu, og hvad næste skridt er. Læs mere om gode læringsmål her, og få redskaber til at arbejde med gode læringsmål i teamet og i undervisningen.
Intro:
Der er forskningsmæssigt en høj grad af konsensus om, hvad der virker bedst i forhold til lærerens ledelse. Lærerens ledelse af undervisning handler ikke kun om lærerens ledelse af elevernes opførsel. Læs mere her.
Intro:
Med indførelsen af den nye folkeskolereform går undervisningen fra at være indholdsstyret til at være styret af kompetencemål. Reformen lægger således op til en langt højere grad af målstyret undervisning end tidligere med de faglige mål som omdrejningspunkt for undervisningen, før der tænkes indhold eller aktivitet. Hvad betyder denne ændrede målstyring for måden at tilrettelægge og gennemføre undervisningen på?
Intro:
Lektionsstudier (lesson studies) er en professionel proces, hvor lærere systematisk undersøger egen praksis. Formålet er at gøre deres undervisning endnu mere effektiv, og det centrale i lektionsstudier er en gruppe læreres samarbejde om et lille antal såkaldte studielektioner for en eller flere klasser. Læs uddrag af ny bog om lektionsstudier i skolen her.
Dato:
11-03-2015
Intro:
Elever motiveres af forskellige faktorer og på forskellige måder. Nu kan du her på skoleportalen.dk læse en ny artikel af Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik om indre og ydre motivation og de implikationer, disse motivationsformer har for elevernes læring.
Dato:
18-02-2015
Intro:
Feedback er blevet et plusord i den pædagogiske debat, og også på erhvervsuddannelserne taler man om feedback. Men hvordan anvender man det, og hvordan kan det indtænkes i erhvervsskolernes pædagogisk-didaktiske grundlag?
Intro:
Et positivt læringsmiljø er vigtigt for eleverne. Men hvad kan man som lærer eller pædagog i skolen gøre for at skabe et sådant? Klik ind på artiklen, og læs mere.
Intro:

Undervisningsdifferentiering er afgørende for at alle børn bliver så dygtige, som de kan. I dette nummer af Fleksibel læring får du konkrete forslag til rutiner, der støtter en differentieret undervisning og 3 redskaber til at arbejde med differentieret målstyring og feedback.

Dato:
06-02-2015
Intro:
Forenklede Fælles Mål er formuleret som læringsmål, hvilket kræver en omstilling i den måde, hvorpå skolens pædagogiske personale går til planlægning af undervisning. Udgangspunktet skal være konkrete, og tydelige mål for, hvad eleverne skal lære, hvorefter man må vælge emner, eksempler og materialer, der hjælper eleverne til at nå disse mål. Ikke den anden vej rundt.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss.png