dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Forside
Skoleportalen_knap

Nyheder på SFO-området

 

Intro:
Mangler du lidt inspiration til ferielæsning, kan vi anbefale, at du læser bogen Jeg ser dig. Nye perspektiver på anderkendende pædagogik. Bogen stiller bl.a. dette spørgsmål: Hvad er det egentlig du, dine kolleger og samfundet anerkender? Vi håber, at læsningen vil give stof til refleksion over egen praksis.
Intro:
Mød David Mitchell - "inklusionens John Hattie" - den 24.-25. september i Danmark. Hvilke konkrete inklusionsstrategier virker bedst? Ved samme lejlighed udkommer hans bog på dansk.
Dato:
04-06-2014
Intro:
Rasmus Alenkær talte med John Hattie til konferencen den 23. maj i Horsens. Samtalen faldt bl.a. på inklusion, problemadfærd og (naturligvis) synlig læring. Her får du mulighed for at se hele interviewet.
Intro:
For tredje gang inden for et år trak den australske uddannelsesforsker John Hattie fulde huse på en konference om Visible Learning (Synlig Læring). Vedvarende bred interesse fra grundskoler, ungdomsuddannelser og ministerier vidner om, at der ikke er tale om en "pædagogisk døgnflue".
Intro:

Begrebet literacy blev tidligere defineret snævert som læse- og skrivefærdigheder, men nu bruges literacy også om mundtlige og skriftlige elementers indbyrdes samspil i hverdagslivets alsidige og situationsbestemte kommunikation. Nu kan du finde en artikel på skoleportalen.dk, der præsenterer en konkret tilgang til at arbejde med at fremme børns literacy i SFO og skole. Det handler om "Sproghistorier".

Dato:
10-04-2014
Intro:
Foråret er over os med højere temperaturer og mildere vinde. Det er med andre ord tid til at komme ud i naturen og slippe kreativiteten løs. På skoleportalen.dk finder du masser af sjove aktiviteter, der på forskellig vis har naturen og udelivet som udgangspunkt. Her er inspiration til både kreative og fysiske aktiviteter.
Intro:
Nu er der kommet et helt nyt sted på nettet, hvor pædagoger i skolen kan orientere sig. Man kan blandt andet læse om skolereformen, dele erfaringer, se videoklip og finde inspiration til blandt andet samarbejdet med lærerkollegerne, arbejdet med mål og den understøttende undervisning.
Intro:
I den nye folkeskolereform er der lagt op til, at pædagoger i langt højere grad end tidligere skal varetage undervisning og ikke mindst være centrale spillere i udviklingen af den understøttende undervisning. Det kan for nogen indebære et større arbejde med planlægning, målsætning og evaluering, end de tidligere har været vant til. Mange pædagoger har allerede stor gavn af SMTTE-modellen i dette arbejde. Find modellen på skoleportalen.dk.
Intro:

Det er i praksis en stor og krævende opgave at arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret menneskesyn. Derfor er der brug for understøttende redskaber, som kan skærpe fokus på retningen og fastholde fagligheden samt sikre dokumentation i arbejdet. Klik ind her, og få adgang til to praksisnære redskaber fra bogen KRAP - metoder og redskaber.

 

Dato:
26-02-2014
Intro:
Fredag den 23. maj 2014 kommer den newzealandske professor John Hattie igen til Danmark. Denne gang afholdes konferencen i Horsens.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-sfo.gif