dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Forside
Skoleportalen_knap

Nyheder på SFO-området

 

Dato:
14-11-2014
Intro:

Uden fejl er feedback nyttesløst. Til gengæld er feedback helt nødvendig for at kunne lære af sine fejl og for at sikre, at læringen går den rette vej - uanset, hvad der skal læres og hvordan. Ifølge John Hatties metaanalyse af, hvad der virker bedst i undervisning, er feedback blandt topscorerne. Her på skoleportalen finder du en artikel, der beskriver John Hatties feedbackmodel, samt et konkret redskab, du kan bruge, når der skal gives feedback mellem lærer og elev, indbyrdes mellem eleverne og når eleverne skal vurdere sig selv.

Dato:
22-10-2014
Intro:

Et centralt element i den nye folkeskolereform er, at eleverne skal bevæge sig minimum 45 minutter om dagen. Med andre ord skal bevægelse og fysisk aktivitet tænkes ind som en del af undervisningen på nye måder. Skoleportalen.dk har samlet nogle konkrete aktiviteter, du kan bruge til at få bevægelse ind i undervisningen. Find dem her!

Intro:
Starten er gået til en historisk forandring af folkeskolen. Alle børn skal lære mere. Men vil det lykkes? Se DR-dokumentaren "Folkeskolen - Forfra", der blandt andet indeholder interview med John Hattie. Programmet er fra den 7. oktober 2014 og kan ses indtil den 13. november 2014.
Intro:
James Nottingham kommer til Danmark igen den 12. november i forbindelse med konferencen "Visible Learning - Into Action!". Deltag i konferencen og få konkret inspiration til din praksis.
Intro:
Den newlandske uddannelsesforsker David Mitchell var i sidste uge på besøg i Danmark. I sin bog "Hvad der virker i inkluderende undervisning", som netop er oversat og udgivet på dansk, har han systematiseret over 2.000 forskningsartikler og sammenfattet 27 evidensbaserede undervisningsstrategier, der virker inkluderende. Fik du ikke mødt ham på konferencerne i Roskilde og Horsens, så tag et kig på videoer og links her.
Intro:
Folkeskolereformen er vedtaget, og alle er nu i gang med at implementere den. Mange af de mål, som Tænketank Danmark – den fælles skole har arbejdet for, er nu mulige i folkeskolen. Men hvordan kan Tænketanken være med til at udvikle folkeskolen i et velfærdssamfund, som er under forandring?
Intro:
I en tid hvor inklusion skal gå fra at være politik til at blive pædagogisk praksis, må vi flytte fokus fra ideologi om inklusion til viden om inklusion. Dette nummer af Fleksibel læring introducerer 27 evidensbaserede undervisningsstrategier til inkluderende undervisning, viden om det tværprofessionelle samarbejde i inkluderende praksis samt konkrete værktøjer til og erfaringer om etablering af en inkluderende praksis i folkeskolen.
Dato:
12-09-2014
Intro:
Den 9. og 10. september dannede DGI-huset i Århus rammen for i alt 122 deltagere, der var samlet til Dafolo og Challenging Learnings første åbne tredageskursus i pædagogisk udvikling med udgangspunkt i Visible Learning (Synlig Læring). Kurset var succesfuldt med tre veloplagte oplægsholdere, Damian Groark, Ulla Sjørup og Anne Marie Vinther, der tilsammen stod for den teoretiske indførsel og den praktiske præsentation af Synlig Læring.
Intro:

Samarbejdet mellem pædagoger og lærere står højt på dagsordenen i øjeblikket. Og med god grund. Her på skoleportalen.dk kan du nu se en video, som beskriver fem konkrete måder at styrke samarbejdet mellem lærere og pædagoger.

 

Dato:
03-09-2014
Intro:
Når du skal arbejde med børns sprogtilegnelse, har du brug for en motiverende metode, der gør ord interessante at udforske og dermed vækker børns ordbegær. Lisbeth Glerup og Anders Bruhn Kristensen har netop udgivet Ordet rundt med Bjarne og Frida. Ordforråd og sprogtilegnelse for de 5-8-årige, der er et er et nytænkende og sprogstimulerende materiale baseret på forskning.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-sfo.gif