dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Forside
Tema: Synlig læring og feedback

Nyheder på SFO-området

 

Dato:
30-07-2014
Intro:

En række forskere har bidraget til festskriftet Inklusionens historie og aktualitet, der er skrevet i anledning af Ole Hansens 70 års fødselsdag. Ole Hansen er i dag ansat hos LSP, Aalborg Universitet, og har i sin lange karriere arbejdet for, at skolen for alle kan skabes i virkeligheden, og at forskningsbaseret viden er en forudsætning for dette. Læs en af artiklerne her.

 

Intro:
Snart begynder det nye skoleår, og det er en god anledning til at kigge tilbage på, hvilke temaer og tendenser skoleåret 2013-2014 har budt på. Læs eller genlæs de 12 artikler fra året, der gik, i tidsskriftet Fleksibel Læring. De fire numre har temaerne Klasseteamet, Læringsudbytte og kompetencer, It-didaktik og Pædagogprofessionen i en brydningstid.
Dato:
18-07-2014
Intro:
Appen "Punktum, komma, streg - grundlæggende grammatikopgaver" kan anvendes i danskundervisningen som supplement til det daglige arbejde eller hentes af elever, der gerne vil træne dansk grammatik hjemme. Målet med "Punktum, komma, streg" er at lære at sætte tegn i en tekst efter reglerne om grammatisk komma, og målgruppen er elever på mellemtrinnet. Opgaverne er bygget op omkring historien "Mia mister mobilen".
Intro:

Ønsker du at stå stærkere og få kvalificeret din faglige forståelse, når du sammen med dine kolleger møder socialt udsatte børn i dit professionelle virke? Hvis ja kan vi anbefale bogen Udsat, der henvender sig til og kan være relevant for alle typer fagpersoner, der har daginstitution eller skole som sin arbejdsplads. Vi er også stødt på et undervisningsmateriale, der hedder Udsatteundervisning.dk, der kan være relevant for dig, der ønsker at arbejde med de udfordringer, som kan opstå omkring børn med udsatte positioner.

Intro:
Mangler du lidt inspiration til ferielæsning, kan vi anbefale, at du læser bogen Jeg ser dig. Nye perspektiver på anderkendende pædagogik. Bogen stiller bl.a. dette spørgsmål: Hvad er det egentlig du, dine kolleger og samfundet anerkender? Vi håber, at læsningen vil give stof til refleksion over egen praksis.
Intro:
Mød David Mitchell - "inklusionens John Hattie" - den 24.-25. september i Danmark. Hvilke konkrete inklusionsstrategier virker bedst? Ved samme lejlighed udkommer hans bog på dansk.
Dato:
04-06-2014
Intro:
Rasmus Alenkær talte med John Hattie til konferencen den 23. maj i Horsens. Samtalen faldt bl.a. på inklusion, problemadfærd og (naturligvis) synlig læring. Her får du mulighed for at se hele interviewet.
Intro:
For tredje gang inden for et år trak den australske uddannelsesforsker John Hattie fulde huse på en konference om Visible Learning (Synlig Læring). Vedvarende bred interesse fra grundskoler, ungdomsuddannelser og ministerier vidner om, at der ikke er tale om en "pædagogisk døgnflue".
Intro:

Begrebet literacy blev tidligere defineret snævert som læse- og skrivefærdigheder, men nu bruges literacy også om mundtlige og skriftlige elementers indbyrdes samspil i hverdagslivets alsidige og situationsbestemte kommunikation. Nu kan du finde en artikel på skoleportalen.dk, der præsenterer en konkret tilgang til at arbejde med at fremme børns literacy i SFO og skole. Det handler om "Sproghistorier".

Dato:
10-04-2014
Intro:
Foråret er over os med højere temperaturer og mildere vinde. Det er med andre ord tid til at komme ud i naturen og slippe kreativiteten løs. På skoleportalen.dk finder du masser af sjove aktiviteter, der på forskellig vis har naturen og udelivet som udgangspunkt. Her er inspiration til både kreative og fysiske aktiviteter.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-sfo.gif