dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Forside
Tema: Synlig læring og feedback

Nyheder på SFO-området

 

Intro:
Som noget nyt udbydes skoleportalen.dk nu som skolelicens, hvilket blandt andet indebærer, at du som pædagog har adgang til al inspiration, viden og redskaber på hele sitet - altså også materialet under menupunktet "Lærer" og Skoleledelse". Her kan du blandt meget andet finde e-tidsskriftet Fleksibel læring, som for nylig havde fokus på "Pædagogen i skolen".
Dato:
09-10-2013
Intro:

"Aktive eventyr" har fokus på børnenes aktive deltagelse både i oplæsningen og i de efterfølgende forslag til sjove aktiviteter. De er derfor meget mere end "bare" oplæsning af en god historie. Her på skoleportalen kan du nu finde to aktive eventyr bearbejdet af Lotte Salling - blandt andet ét, hvor man arbejder med ord som "spådom" og "ten", og hvor hjerte rimer på smerte. Måske kan du gætte, hvilket eventyr det er?

 

Dato:
30-09-2013
Intro:

Måske har du hørt tale om John Hattie - den new zealandske forsker, som på rekordtid er blevet uddannelsesverdenens superstar med sine analyser af, hvad der virker i undervisningen. Men hvad betyder begrebet "synlig læring" egentligt? Find svarene her på skoleportalen.dk.

 

Dato:
18-09-2013
Intro:

Den kommende skolereform lægger på mange områder op til et bredere og tættere samarbejde mellem lærere og pædagoger. Derfor er det ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt lærere og pædagoger overhovedet skal samarbejde, men mere hvad de skal samarbejde om og hvordan. Trine Ankerstjerne har skrevet en artikel til skoleportalen.dk med titlen "Børnene har brug for pædagoger - lærerne har - ja, hele skolen har!" Så er det ligesom sagt!

 

Dato:
30-08-2013
Intro:
På denne konference får du konkrete input til arbejdet med at skabe og understøtte stærke fællesskaber og give alle børn lige muligheder for deltagelse i disse fællesskaber – uanset deres forskellige forudsætninger.

Tag to kollegaer under armen og få 10 % rabat på tilmeldingsgebyret!
Dato:
28-08-2013
Intro:
Inklusion er en opgave, som kan kræve lige så mange forskellige tilgange, som der er børn. Derfor må den pædagogiske værktøjskasse også løbende udvides i takt med, at det pædagogiske personale får ny inspiration. Vi bringer her en artikel af Karen Sørensen, som præsenterer interaktionsmetoden Marte Meo som en frugtbar tilgang til arbejdet.
Dato:
10-06-2013
Overskrift:
Intro:
Aftalen om en skolereform er netop faldet på plads. Der er opstillet tre mål for fremtidens folkeskole - læs mere og find inspiration her.
Dato:
24-04-2013
Intro:

Det har afgørende betydning, hvilke fortællinger vi voksne fokuserer på, og hvilke ord vi vælger at bruge om børn og især om de børn, som er på kanten af fællesskabet. Når børn bliver marginaliserede, centrerer fortællingerne om dem sig ofte om problematiske temaer i en sådan grad, at det gør os blinde for de undtagelser, der altid findes.

 

Fordi vore fortællinger om hinanden er snævert bundet til vores liv og identitet, bliver den voksnes sproglige fokus afgørende for, om inklusionen lykkes eller ej. Vi voksne kan med vores sprog skabe fortællinger, der kan holde sammen på fællesskabet – eller det modsatte


I denne artikel berettes om de små, men afgørende nuancer og forskelle i vores italesættelse af børn og voksnes virkeligheder, som kan betyde inklusion frem for marginalisering.

Dato:
12-03-2013
Intro:
I samtalen om inklusion høres ofte en modsætning mellem inklusion og brug af diagnoser. For eksempel: ”Hvordan kan vi inkludere et barn med diagnosen ADHD?”. Samtidig ses der en generel stigning i antallet af børn med diagnoser og en tendens til, at en diagnose opfattes som en beskrivelse af barnets hele væren og habitus.
Dato:
18-02-2013
Intro:
Danmarks førende forskere i mobning har med forskningsprojektet eXbus forsøgt at kortlægge omfanget af mobning og de mekanismer og processer, der fører til mobning. Projektet afliver den udbredte forestilling om, at årsagen til mobning skal findes i sammensætningen af personlighedstyper. Mobningen udspringer snarere af klassens sociale klima og kultur. Hvis man skal komme mobningen til livs, bør man derfor snarere fokusere på at reparere de sociale fællesskaber end at afrette enkeltindivider.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-sfo.gif