I praksisdelen til gennemførelse af den pædagogiske praksis kan du finde en lang række forslag til aktiviteter, herunder inspiration til kreative forløb og lege, der indeholder sjov og læring for børnene - og de voksne.
Under punktet "Baggrundsviden" til venstre kan du finde spændende læsning om for eksempel krop og bevægelse og kreativitet.
Aktive eventyr er fortællinger, der fokuserer på, at børnene skal være aktivt deltagende under oplæsningen, både sprogligt og kropsligt. Historien indledes med en beskrivelse af, hvordan børnene kan deltage, for eksempel ved at gentage remser, gætte og snakke med på rimord eller lave bestemte fagter undervejs. Til eventyret hører desuden en række fokusord, spørgsmål og ideer til aktiviteter. Eventyrene er alle omskrivninger eller gendigtninger af mere eller mindre kendte eventyr.
Når man betragter et barn, der eksempelvis er i gang med noget uhensigtsmæssigt, kan man anlægge forskellige perspektiver, som bliver meget afgørende for, hvordan man reagerer. Når man ser barnet udefra, reagerer man direkte på barnets adfærd: ”Stop, nu skal du opføre dig ordentligt!” Når man ser barnet indefra, fortolker man barnets adfærd som et meningsfuldt udspil forårsaget af indre behov: ”Det virker som om, der er noget, der går dig på. Vil du fortælle mig om det?” Når man ser barnet indefra, åbnes langt flere handlemuligheder.
(Fra Relationspsykologi i praksis af Jørgen Rønsholdt, Annette Groot, Finn Godrim og Else Marie Bech, Dafolo 2013)
Find en nem opskrift på snobrød.
(Fra Leg med tal og former - sjove aktiviteter i naturen af Rose-Marie Eriksson, Dafolo 2012)
Her finder du fire konkrete forslag til sjove og lærerige bevægelsesaktiviteter.
Find legene: Rekordleg, SFO-bold, Sild i tønde og Kinesisk rundbold.
(Fra Idræt og bevægelse i SFO af Steen Nielsen og Bent Vigsø, Dafolo 2009)
Spis som en viking!
Disse små brød er gode at lave over bål.
1 2 3 4 5 Næste |