dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Gennemførelse

Gennemførelse - i praksis

I praksisdelen til gennemførelse af den pædagogiske praksis kan du finde en lang række forslag til aktiviteter, herunder inspiration til kreative forløb og lege, der indeholder sjov og læring for børnene - og de voksne.

 

Under punktet "Baggrundsviden" til venstre kan du finde spændende læsning om for eksempel krop og bevægelse og kreativitet.

Beskrivelse:

Når børn leger vildt og voldsomt, kommer de ofte til skade. Oftest kan det klares med et knus og et plaster, men nogle gange er skaden mere alvorlig. Med ansvaret for barnets sikkerhed, mens det opholder sig på skolen, må lærere og pædagoger tage stilling til, hvor vild leg de vil acceptere blandt børnene.

 

Niels Jægerum har opremset en række grundantagelser om børns udvikling i den form for leg, der af nogle kan anses som farlig. Hent dokumentet med dikussionspunkterne, og brug dem alene eller sammen med kollegaer og evt. forældre.

 

(Fra Når livet risler – om risici og nødvendige udfordringer i leg, læring og undervisning, Dafolo 2005)

Beskrivelse:
En ”doodle” er en halvfærdig tegning, der på en ny og motiverende måde kan sætte gang i børns læring. Tegningerne tager sit afsæt i børns umiddelbare lyst til at tegne og i, at børn gerne vil tale og være sammen, når de lærer. Doodles kan bruges inden for mange forskellige fag og emner, hvor de er igangsættende for, at eleverne kan tænke, tegne og tale fagligt sammen og derved lære både individuelt og i fælleskab.

Her finder du en doodle til dansk.

(Fra bogen Doodles i undervisningen af Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, Dafolo 2012)

Beskrivelse:
En ”doodle” er en halvfærdig tegning, der på en ny og motiverende måde kan sætte gang i børns læring. Tegningerne tager sit afsæt i børns umiddelbare lyst til at tegne og i, at børn gerne vil tale og være sammen, når de lærer. Doodles kan bruges inden for mange forskellige fag og emner, hvor de er igangsættende for, at eleverne kan tænke, tegne og tale fagligt sammen og derved lære både individuelt og i fælleskab.

Her finder du en doodle til arbejdet med elevens alsidige udvikling.

(Fra bogen Doodles i undervisningen af Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, Dafolo 2012)
Beskrivelse:
En ”doodle” er en halvfærdig tegning, der på en ny og motiverende måde kan sætte gang i børns læring. Tegningerne tager sit afsæt i børns umiddelbare lyst til at tegne og i, at børn gerne vil tale og være sammen, når de lærer. Doodles kan bruges inden for mange forskellige fag og emner, hvor de er igangsættende for, at eleverne kan tænke, tegne og tale fagligt sammen og derved lære både individuelt og i fælleskab.

Her finder du en doodle til matematik.

(Fra bogen Doodles i undervisningen af Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, Dafolo 2012)
Beskrivelse:
En ”doodle” er en halvfærdig tegning, der på en ny og motiverende måde kan sætte gang i børns læring. Tegningerne tager sit afsæt i børns umiddelbare lyst til at tegne og i, at børn gerne vil tale og være sammen, når de lærer. Doodles kan bruges inden for mange forskellige fag og emner, hvor de er igangsættende for, at eleverne kan tænke, tegne og tale fagligt sammen og derved lære både individuelt og i fælleskab.

Her finder du en doodle til natur/teknik.

(Fra bogen Doodles i undervisningen af Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, Dafolo 2012)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
I denne fjollede leg træner baønene opmærksomhed og koncentration, og samtidig er der masser af plads til sjov og ballade.

 

(Fra Nu skal vi lege i skole og SFO af Gabriella Fromholt, Dafolo 2011)

Beskrivelse:
En ”doodle” er en halvfærdig tegning, der på en ny og motiverende måde kan sætte gang i børns læring. Tegningerne tager sit afsæt i børns umiddelbare lyst til at tegne og i, at børn gerne vil tale og være sammen, når de lærer. Doodles kan bruges inden for mange forskellige fag og emner, hvor de er igangsættende for, at eleverne kan tænke, tegne og tale fagligt sammen og derved lære både individuelt og i fælleskab.

Her finder du en overfaglig doodle til indskolingen.

(Fra bogen Doodles i undervisningen af Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, Dafolo 2012)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:

Inspiration til flotte engle, som er udformet i kombination af akvarel og papirklip.

 

(Fra Året rundt af Lisbeth Lauridsen og Rikke Kaels Jakobsen, Dafolo 2010)

Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
En enkel skattejagt med højt aktivitetsniveau.
(Fra Leg så hjernerne banker af Katrine Andersen og Balder Brøndsted)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:

Her er julelysestagen, der ligner en fluesvamp. Den er flot alene, men kan kombineres med gran eller mos, så den røde farve rigtig kommer til sin ret. Den kan også bruges til julegave - hvis man nænner at give den væk.

 

(Fra Året rundt af Lisbeth Lauridsen og Rikke Kaels Jakobsen, Dafolo 2010)

Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Giv børnene en forståelse af forsvindingspunkt, og sæt dem i gang med forskellige tegneopgaver.
(Fra Tegn og mal i billedkunst af Britta Aagaard Thorlann)
Beskrivelse:
Spis som en viking! Lav skønne pandekager med æblefyld.
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
"Hvad har jeg i min hånd?" I denne gætteleg skal børnene beskrive en genstand for hinanden så godt som muligt, så de andre børn kan gætte, hvad det er.
(Fra Leg med tal og former - sjove aktiviteter i naturen af Rose-Marie Eriksson, Dafolo 2012)
Beskrivelse:
Spis som en viking! Lav grovkiks over bål.
Beskrivelse:
Kopiarket her kan anvendes af både SFO-ledere og -medarbejdere i forbindelse med planlægning og strukturering af af et forløb for børn med særlige behov. Det er afgørende, at man tilrettelægger de særlige forløb i en inkluderende retning, så barnet oplever og deltager i fællesskaber med de øvrige børn i SFO'en.

(Fra Mål- og indholdsbeskrivelser i SFO - en inspirations- og kopimappe af Susanne Malmborg Harder og Susanne Stentoft Hermansen)
Forrige 1 2 3 4 5 Næste
rss-sfo.gif