dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Gennemførelse

Gennemførelse - i praksis

I praksisdelen til gennemførelse af den pædagogiske praksis kan du finde en lang række forslag til aktiviteter, herunder inspiration til kreative forløb og lege, der indeholder sjov og læring for børnene - og de voksne.

 

Under punktet "Baggrundsviden" til venstre kan du finde spændende læsning om for eksempel krop og bevægelse og kreativitet.

Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Her er inspiration til at male flotte akvareller af sommerfugle.
(Fra Året rundt af Rikke Kaels Jakobsen og Lisbeth Lauridsen, Dafolo 2010)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Samarbejdsleg, hvor man spejler hinandens bevægelser.
(Fra Leg så hjernerne banker af Katrine Andersen og Balder Brøndsted)
Beskrivelse:
Her er der inspiration til to forskellige slags skulpturer: fluer af ståltråd og forskellige gipsskulpturer.
(Fra Form og skab i billedkunst af Britta Aagaard Thorlann)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Hent inspiration til at komme ud i naturen og finde forskellige småkryb, som I kan tage med hjem og studere.
(Fra Leg med tal og former - sjove aktiviteter i naturen af Rose-Marie Eriksson, Dafolo 2012)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Her er inspiration til at male efterårets flotte svampe.
(Fra Året rundt af Rikke Kaels Jakobsen og Lisbeth Lauridsen)
Beskrivelse:

Mange af de børn, der har ADHD, reagerer ofte voldsomt på deres følelser. Her er en liste over de typiske forløb med krop, tanke og handling. Brug listen til at at tale med barnet om følelserne og de handlinger, der opstår på baggrund heraf, og hjælp derved barnet til at forstå kroppens signaler og tackle dem, før de munder ud i voldsomme handlinger.

 

(Fra Bevar roen – en metodehåndbog til inklusion af børn med ADHD af Charlotte Andersen, Dafolo 2012)

Beskrivelse:

Tjeklisten bør udfyldes sammen med elevens forældre, som er dem, der kender deres barn bedst. Den har til formål at afgrænse de fokusområder, som barnet skal arbejde med og kan fungere som optakt til at fastsætte mål i samarbejde med eleven.

 

Tjeklisten er inspireret af Ross Greenes AMFUP-skema, Greene 2009.

 

(Fra Bevar roen – en metodehåndbog til inklusion af børn med ADHD af Charlotte Andersen, Dafolo 2012)

Beskrivelse:
Har du brug for inspiration til aktiviteter til understøttende undervisning? Her får du tre konkrete forslag til aktiviteter til brug i danskfaget, der kombinerer leg, bevægelse og faglighed. God fornøjelse!
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:

Børn elsker en god udfordring! Her får du fire forskellige udfordringer, som kræver, at børnene sætter gang i deres tænkefærdigheder.

  • 1: Hvilke konstruktionsmaterialer kan du lave spiraler af?
  • 2: Mal et billede uden at bruge en pensel
  • 3: Byg en myretue med gange og rum
  • 4: Optag nogle hverdagslyde, som andre skal gætte
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
En historie om vejret leder børnene gennem massage af en makker.
(Fra Leg så hjernerne banker af Katrine Andersen og Balder Brøndsted)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Leg som en rigtig viking med disse sjove lege.
(Fra Vilfred og verdens værste vikinger af Lotte Salling)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Her finder du to vikingetegninger lige til at printe og farvelægge.
(Tegnet af Tom Kristensen fra Vilfred og verdens værste vikinger af Lotte Salling)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
Vild med dans er en anderledes, kreativ og udfordrende fangeleg, hvor omdrejningspunktet er dansesekvenser udviklet af deltagerne selv.
(Fra Idræt og bevægelse i SFO af Steen Nielsen og Bent Vigsø)
Artikeloverskrift:
Beskrivelse:
En lille smagsprøve på, hvordan man kan arbejde med vilde dyr: Sjov info om dyrene, gode sange og idéer til maleprojekter.
(Fra Året rundt af Rikke Kaels Jakobsen og Lisbeth Lauridsen)
Forrige 1 2 3 4 5
rss-sfo.gif