Børns læringsforudsætninger - i praksis
Her kan du finde redskaber til arbejdet med for eksempel læringsstile og de mange intelligenser, og du kan finde et iagttagelseskema til at vurdere det enkelte barns flowevne.
Under punktet "Baggrundsviden" til venstre kan du finde artikler om for eksempel inkluderende processer i SFO'en og om sundhedens betydning for børns udvikling.
Når man betragter et barn, der eksempelvis er i gang med noget uhensigtsmæssigt, kan man anlægge forskellige perspektiver, som bliver meget afgørende for, hvordan man reagerer. Når man ser barnet udefra, reagerer man direkte på barnets adfærd: ”Stop, nu skal du opføre dig ordentligt!” Når man ser barnet indefra, fortolker man barnets adfærd som et meningsfuldt udspil forårsaget af indre behov: ”Det virker som om, der er noget, der går dig på. Vil du fortælle mig om det?” Når man ser barnet indefra, åbnes langt flere handlemuligheder.
(Fra Relationspsykologi i praksis af Jørgen Rønsholdt, Annette Groot, Finn Godrim og Else Marie Bech, Dafolo 2013)
Modellen ”Styr på relationerne” kan hjælpe til at skabe et bedre overblik over det relationelle felt. Brug den eventuelt på et personalemøde, hvor I sammen diskuterer spørgsmålene.
(Fra Inklusion når det lykkes af Bo Clausen og Karen Sørensen, Dafolo 2012)
Mange af de børn, der har ADHD, reagerer ofte voldsomt på deres følelser. Her er en liste over de typiske forløb med krop, tanke og handling. Brug listen til at at tale med barnet om følelserne og de handlinger, der opstår på baggrund heraf, og hjælp derved barnet til at forstå kroppens signaler og tackle dem, før de munder ud i voldsomme handlinger.
(Fra Bevar roen – en metodehåndbog til inklusion af børn med ADHD af Charlotte Andersen, Dafolo 2012)
Tjeklisten bør udfyldes sammen med elevens forældre, som er dem, der kender deres barn bedst. Den har til formål at afgrænse de fokusområder, som barnet skal arbejde med og kan fungere som optakt til at fastsætte mål i samarbejde med eleven.
Tjeklisten er inspireret af Ross Greenes AMFUP-skema, Greene 2009.
(Fra Bevar roen – en metodehåndbog til inklusion af børn med ADHD af Charlotte Andersen, Dafolo 2012)