dafolo-top.png
Her er du:
Lærer > Forside
Tema: Synlig læring og feedback

Nyheder til lærere

 

Dato:
10-02-2014
Intro:

John Hattie har skrevet flere bøger om synlig læring og feedback, og om hvad der kan styrke elevernes læringsudbytte. Blandt mange af de faktorer, der har betydning for elevens læring, er også de forestillinger, den enkelte lærer har i forhold til sin rolle som underviser. Læs om dette i John Hatties blogindlæg på Education Week.

Dato:
04-02-2014
Intro:
James Nottingham og Challenging Learning har været i Sverige, hvor han også fandt vej til svensk tv. Se indslaget her, og læs mere om, hvornår du kan møde James Nottingham i Danmark.
Dato:
28-01-2014
Intro:
Synlig læring og feedback har indflydelse over hele verden. Forskere, undervisere og praktikere over hele verden arbejder konkret med at øge læringsudbyttet. Amerikaneren Grant Wiggins, som er formand for Authentic Education, har skrevet en artikel om syv kendetegn ved god feedback. Find den her på skoleportalen.dk, hvor du også kan finde andre konkrete artikler og redskaber til din undervisning.
Dato:
17-01-2014
Intro:
Ifølge John Hatties omfattende forskning er feedback en af de faktorer, der har størst betydning for elevernes læringsudbytte. På skoleportalen.dk kan du nu finde en artikel, der beskriver principperne for Hatties feedbackmodel, og hvilken betydning implementeringen af modellen kan have for skolerne i Danmark og for din undervisning. Du kan også finde konkrete redskaber til at arbejde med feedback og vurdering for læring i din egen undervisning.
Dato:
20-12-2013
Intro:
Til konferencen med John Hattie den 22. november 2013 fangede vi James Nottingham til et interview om sin nye bog Nøglen til læring - hvordan opmuntrer og inspirerer du til optimal læring?. Se hele interviewet og læs mere om Nottinghams kommende besøg i Danmark.
Dato:
21-11-2013
Intro:
"Hvorfor er det at lære at lære ikke i fokus på vores uddannelser? (...) Læseplaner påstår at have fokus på at lære at lære, men de er fyldt med læringsindhold – de har det med at skue tilbage på, hvad andre har påstået, at vi har brug for at vide og i hvilken rækkefølge." Sådan skriver John Hattie i sit forord til bogen Nøglen til læring - hvordan opmuntrer og inspirerer du til optimal læring? af James Nottingham.
Intro:

Teamsamarbejdet er en meget brugt arbejdsform i den danske folkeskole. Nu viser en ny undersøgelse imidlertid, at ikke alle former for teamsamarbejde har en positiv effekt på elevernes læringsudbytte. Det kan du læse meget mere om i det nyeste nummer af det elektroniske tidsskrift Fleksibel læring.

 

Dato:
28-10-2013
Intro:
Nu kan du finde endnu flere redskaber til at fremme en god vurderingspraksis, der synliggør læringen for elever og lærer, og som fokuserer på konstruktiv feedback.
Intro:
Den tyske professor Andreas Helmke gæstede i sidste måned Danmark til en velbesøgt konference om undervisningskvalitet. Der er forskellige måder at anskue undervisningens kvalitet på, og her kan du læse om to forskellige tilgange - og om Helmkes sammenstilling og vurdering af dem.
Dato:
25-09-2013
Intro:
Et af de mest læringsfremmende elementer i skolen er ifølge John Hattie, at læringen gøres synlig for både eleven og læreren. Men hvordan er det så lige, man gør det? Her kan du se eksempler på og redskaber til, hvordan man ud fra kriterier for og kendetegn på den gode time kan øge synligheden af den læring, der foregår.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss.png