dafolo-top.png
Her er du:
Lærer > Forside
Skoleportalen_knap

Nyheder til lærere

 

Intro:
Folkeskolereformen er vedtaget, og alle er nu i gang med at implementere den. Mange af de mål, som Tænketank Danmark – den fælles skole har arbejdet for, er nu mulige i folkeskolen. Men hvordan kan Tænketanken være med til at udvikle folkeskolen i et velfærdssamfund, som er under forandring?
Intro:
I en tid hvor inklusion skal gå fra at være politik til at blive pædagogisk praksis, må vi flytte fokus fra ideologi om inklusion til viden om inklusion. Dette nummer af Fleksibel læring introducerer 27 evidensbaserede undervisningsstrategier til inkluderende undervisning, viden om det tværprofessionelle samarbejde i inkluderende praksis samt konkrete værktøjer til og erfaringer om etablering af en inkluderende praksis i folkeskolen.
Dato:
12-09-2014
Intro:
Den 9. og 10. september dannede DGI-huset i Århus rammen for i alt 122 deltagere, der var samlet til Dafolo og Challenging Learnings første åbne tredageskursus i pædagogisk udvikling med udgangspunkt i Visible Learning (Synlig Læring). Kurset var succesfuldt med tre veloplagte oplægsholdere, Damian Groark, Ulla Sjørup og Anne Marie Vinther, der tilsammen stod for den teoretiske indførsel og den praktiske præsentation af Synlig Læring.
Dato:
03-09-2014
Intro:
Når du skal arbejde med børns sprogtilegnelse, har du brug for en motiverende metode, der gør ord interessante at udforske og dermed vækker børns ordbegær. Lisbeth Glerup og Anders Bruhn Kristensen har netop udgivet Ordet rundt med Bjarne og Frida. Ordforråd og sprogtilegnelse for de 5-8-årige, der er et er et nytænkende og sprogstimulerende materiale baseret på forskning.
Intro:
Undervisningsministeriet har netop udgivet en rapport om ro og klasseledelse i skolen samt en række anbefalinger til at arbejde med klasseledelse. Og her er god inspiration at hente, hvad enten du er lærer, pædagog eller en del af skoleledelsen. 
Intro:
Mød David Mitchell - "inklusionens John Hattie" - den 24.-25. september i Danmark. Hvilke konkrete inklusionsstrategier virker bedst? Der er stadig ledige pladser.
Intro:

"En bibel for skolefolk." Sådan skriver Niels Egelund og Lars Qvortrup i det danske forord til Synlig læring og læringens anatomi, som John Hattie har skrevet sammen med læringsforskeren Gregory Yates. Se Hattie fortælle om bogen, og få et smugkig i udgivelsen her på skoleportalen.dk.

Intro:
I den nye læreruddannelse er praktik blevet et selvstændigt fag med en afsluttende prøve. I håndbogen "Fra praktik til prøve" kan du få et overblik over de studerendes praktik samt masser af redskaber til praktikken som både praktiklærer, studerende og eksaminator/censor. Få en smagsprøve her.
Intro:
"Det er afgørende at sikre, at alle børn faktisk lærer det, der forventes af dem, at deres uddannelse bidrager til at forbedre deres livskvalitet, at de opbygger en balance mellem uafhængighed og gensidig afhængighed, og at de bliver klar til at leve tilfredsstillende liv som borgere og medlemmer af deres kultur." Det er nogle af de indledende linjer til David Mitchells nye bog "Hvad der virker i inkluderende undervisning". Her kan du læse en af strategierne og se en video med Mitchell.
Dato:
30-07-2014
Intro:
En række forskere har bidraget til festskriftet Inklusionens historie og aktualitet, der er skrevet i anledning af Ole Hansens 70 års fødselsdag. Ole Hansen er i dag ansat hos LSP, Aalborg Universitet, og har i sin lange karriere arbejdet for, at skolen for alle kan skabes i virkeligheden, og at forskningsbaseret viden er en forudsætning for dette. Læs en af artiklerne her.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss.png