dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Forside
Skoleportalen_knap

Nyheder på SFO-området

 

Dato:
08-06-2011
Intro:
Få inspiration til at bage fantasifulde boller med børnene. Lisbeth Lauridsen og Rikke Kaels Jakobsen kommer i bogen Året rundt med en opskrift på fugleboller.
Intro:
En ny undersøgelse fra SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) viser, at mistanke om vold mod små børn ofte bliver slået hen af pædagoger. Pædagogerne er usikre på, hvordan underretninger om vold behandles i systemet, og de tøver derfor med at underrette myndighederne. Pædagogerne efterlyser mere viden og rådgivning.
Dato:
10-05-2011
Overskrift:
Intro:
Verden er fuld af mønstre, der gør tingene fine, pyntelige, men også personlige. Gå på mønsterjagt og få inspiration til, hvordan eksempelvis børnenes skolemapper og institutionens urtepotter kan gøres mere personlige.
Intro:
Socialt inkluderende strategier fokuserer på barnets interaktion med dets omgivelser. Karina Estrup Eriksen og Lise Halkier giver bud på, hvordan man ved hjælp af et helhedssyn kan anlægge flere perspektiver på barnet med særlige behov og dermed komme frem til mere kvalificerede bud på, hvordan barnet kan støttes bedst muligt.
Intro:
I disse år er der en stigende opmærksomhed på den såkaldte humane eller psykologiske kapital, men samtidig er der kun begrænsede konkrete bud på, hvilke personlige færdigheder eller kompetenceområder der styrker det enkelte barns livschancer. Psykolog Anne Linder sætter i denne artikel fokus på, hvordan den styrkebaserede pædagogik kan understøtte disse kompetencer og skabe et miljø, der inddrager de personlige styrker og herigennem øger den psykologiske kapital.
Dato:
05-04-2011
Intro:
Andy Warhol er en af hovedkræfterne i pop art bevægelsen. Få inspiration til, hvordan børnene kan male og forny de berømte Warhol-billeder og samtidig lære Warhols kunstneriske genre at kende. (Fra Kreative børn af Lone Ørnø).
Dato:
30-03-2011
Intro:
Med 4D-modellen kan du og dine kolleger sætte jeres pædagogiske praksis under lup og få inspiration til at udvikle det pædagogiske forandringsarbejde i institutionen. (Fra Glædens pædagogik af Anne Linder og Stina Breinhild Mortensen)
Intro:
Adskillelsen mellem skole og sfo skal nedbrydes – der er brug for at redefinere skolen som en helhed, og de fælles opgaver skal skrives ind i folkeskoleloven, mener Sfo Tænketank Danmark.
Dato:
15-03-2011
Overskrift:
Intro:
Det er svært at drille en kammerat, som samtidig er ens ”hemmelige ven”. Få inspiration til hvordan børnenes leg kan forbygge drillerier og samtidig skabe muligheder for nye venskaber. Fra bogen Året Rundt af Rikke K. Jakobsen og Lisbeth Lauridsen.
Intro:

Få overblik over, hvad mål- og indholdsbeskrivelser er, og hvorfor der er kommet krav om, at der arbejdes med mål- og indholdsbeskrivelser i SFO. Artiklen her præsenterer enkle eksempler på samarbejde mellem skolens undervisningsdel og SFO-del med udgangspunkt i mål og indholdsbeskrivelser. Den giver også bud på forhold som bør være særlige opmærksomhedspunkter i arbejdet med mål- og indholdsbeskrivelser.

Forrige Forrige 10 11 12 13 14 15 16 Næste
rss-sfo.gif