dafolo-top.png
Her er du:
SFO > Forside
Tema: Synlig læring og feedback

Nyheder på SFO-området

 

Intro:
Undervisningsdifferentiering er afgørende for at alle børn bliver så dygtige, som de kan. I dette nummer af Fleksibel læring får du konkrete forslag til rutiner, der støtter en differentieret undervisning og 3 redskaber til at arbejde med differentieret målstyring og feedback.
Dato:
06-02-2015
Intro:

Forenklede Fælles Mål er formuleret som læringsmål, hvilket kræver en omstilling i den måde, hvorpå skolens pædagogiske personale går til planlægning af undervisning. Udgangspunktet skal være konkrete, og tydelige mål for, hvad eleverne skal lære, hvorefter man må vælge emner, eksempler og materialer, der hjælper eleverne til at nå disse mål. Ikke den anden vej rundt.

 

Intro:
Hvordan ser god og motiverende undervisning ud på folkeskolens mellemtrin? I EVA-rapporten "Motiverende undervisning" beskrives på baggrund af en undersøgelse, hvad 12 lærere konkret gør i det daglige for at skabe en undervisning og et læringsmiljø, der motiverer eleverne.
Intro:
Det såkaldte Svendborgprojekt kunne i efteråret 2014 præsentere resultater, der påviser, at fysisk aktivitet giver elever bedre forudsætninger for læring i andre fag. Her på skoleportalen.dk finder du både artikler om idræt i skolen og konkrete aktiviteter, der kan få elevernes puls op.
 
Intro:
I en presset hverdag iværksættes mange handlinger, uden at der konsekvent aftales ansvar, succeskriterier og opfølgning på dem. Her får du to konkrete redskaber, der kan hjælpe med at skabe overblik over teamets opgaver og ikke mindst prioritere dem. Find dem her på skoleportalen.dk.
Intro:
”Alle lærere er i team. Mange er i mange team. Men hvordan arbejder teamene? Er de professionelle læringsfællesskaber?” Læs en artikel med ph.d. Thomas R. S. Albrechtsen, der har skrevet en bog om emnet, og læs bogens indholdsfortegnelse og indledning.
Intro:

En ny undersøgelse har set nærmere på, hvordan pædagoger i skolen har oplevet folkeskolereformens første måneder. Resultaterne peger på, at der både er positive og negative sider ved de nye forhold. Læs mere om undersøgelsen her på skoleportalen.dk.

 

Intro:
Dr. David Mitchell, der er forfatter til bogen "Hvad der virker i inkluderende undervisning - evidensbaserede undervisningsstrategier", var i efteråret i Danmark i forbindelse med en konference om inklusion. Her kan du se to videoklip fra konferencen med vigtige pointer om inkluderende undervisning.
Dato:
14-11-2014
Intro:

Uden fejl er feedback nyttesløst. Til gengæld er feedback helt nødvendig for at kunne lære af sine fejl og for at sikre, at læringen går den rette vej - uanset, hvad der skal læres og hvordan. Ifølge John Hatties metaanalyse af, hvad der virker bedst i undervisning, er feedback blandt topscorerne. Her på skoleportalen finder du en artikel, der beskriver John Hatties feedbackmodel, samt et konkret redskab, du kan bruge, når der skal gives feedback mellem lærer og elev, indbyrdes mellem eleverne og når eleverne skal vurdere sig selv.

Dato:
22-10-2014
Intro:

Et centralt element i den nye folkeskolereform er, at eleverne skal bevæge sig minimum 45 minutter om dagen. Med andre ord skal bevægelse og fysisk aktivitet tænkes ind som en del af undervisningen på nye måder. Skoleportalen.dk har samlet nogle konkrete aktiviteter, du kan bruge til at få bevægelse ind i undervisningen. Find dem her!

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste
rss-sfo.gif